flere af fordelene ved, at bruge et softwareprogram i HR afdelingen i en virksomhed er At man let og elegant kan trække detaljeret information ud fra systemet. En af de ting de danske HR afdelinger virker mest glade for er hvordan computeren stort set kan skrive rapporterne selv. Formålet med denne artikel er, at vise hvordan dette foregår i praksis.

Standardrapporter? Der findes nærmest ikke et IT system udviklet til HR afdelinger der ikke tilbyder en eller også anden form for standardrapporter. Rapportskrivning har typisk været en af de største opgaver for HR afdelingerne. Og ved, at automatisere de opgaver får man en mere effektiv HR afdeling. Nogle softwareløsninger tilbyder 150 forskellige slags standardrapporter. Mens en anden tilbyder 300 Men det er ikke tallet som sådan det er vigtigt. Det eneste der betyder noget er. Hvorvidt de rapporter. Du regner med, at have brug for. Er undersøttet af den løsning du vælger.

Har din virksomhed brug for, at producere rapport omkring omsætningsstatistik. Medarbejderuddannelse og/eller også fremmøde? Tag et kig på hvilke rapporter HR afdelingen bruger mest tid på, at udfærdige nu. Og sørg for, at den software-løsning virksomheden satser i understøtter, så flere af dem som muligt.

Hvis din virksomhed allerede har et ERP system er der god chance for At flere af funktionaliteterne der kan lette HR afdelingens arbejde kan findes i form af moduler der kan lægges direkte ind i det eksisterende system. Kører virksomheden eksempelvis med Microsoft NAV; Kan alt arbejde med lønrapporter og udbetaling klares igennem LESSOR Løn. Det hiver informationen direkte fra ERP systemet og er dermed oppe, at køre på ingen tid.

Standardrapporterne kan tilpasses design- og indholdsmæssigt efter virksomhedens behov. Og ligeledes sorteres eller også grupperes som det giver mest mening. Du vil sandsynligvis også have mulighed for, at eksportere data til Excel eller også Word. Dette er nyttigt Da det giver dig den ultimative frihed til, at tilpasse disse rapporter helt som du ønsker det.

Som skribent i en HR virksomhed ønsker man, at arbejde med software der er nemt, at bruge og samtidig omfattende i sin funktionalitet. Mmin erfaring fortæller mig imidlertid At disse to behov ofte er modstridende. lettere et stykke software gør det, at udfærdige en rapport. mindre omfattende er funktionaliteten typisk. Det omvendte er også sandt. Det vigtige ved evaluering af de forskellige softwaremuligheder er, at bestemme. Hvor omfattende din rapportskrivning er. Jeg har set flere virksomheder. Der for eksempel aldrig opretter en ikke-standard rapport. Standardrapporterne opfylder deres behov til fulde. Jeg har set andre virksomheder med meget omfattende rapportskrivning. Der ikke har brug for størstedelen af standardrapportene, da de er for simple til deres behov;

Du bør fastsætte dine behov inden du begynder, at evaluere de forskellige muligheder. Noter præcis hvilke rapporter du skal bruge. Og sørg for At det system. Du vælger. Opfylder dette behov. Sørg for At, hvis det er nødvendigt, at udfærdige ikke-standard rapporter Så er det noget softwaren også understøtter.